Isnin, 21 Julai 2014

Taska oh Taska...

Teks : Aminah Mahmud

Salam Ramadhan


Terasa begitu cepat masa berlalu. Kini kita sudahpun berada di hujung Ramadhan. Bagaimana jadual harian kalian di bulan Ramadhan? Bagi saya yang masih bekerja di luar, bulan ini saya masuk ke pejabat jam 8 pagi dan balik 5 petang. Praktik waktu kerja anjal membolehkan saya mengambil pilihan masuk kerja pukul 8.30 pagi dan balik 5.30 petang pada bulan-bulan lain. Jadi, bulan puasa ni saya pilih supaya balik awal jam 5 petang, sempat sampai ke rumah sekitar jam 6 petang. 1 jam perjalanan dari pejabat ke rumah. Bolehlah sediakan juadah berbuka puasa. Berlainan pula jadual suami saya. Tempat kerjanya memang bagi pelepasan balik awal setengah jam. Best kan. Jadi, dia masuk kerja jam 8.30 pagi dan balik 5 petang.

Oh, saya nak ceritanya tentang pengasuh di taska anak kami. Semalam beliau beritahu suami supaya ambil anak-anak sebelum 5.30 petang. Kami faham sebab bulan Ramadhan, mungkin dia juga mahu cepat pulang ke rumah untuk sediakan juadah berbuka. Tetapi kata-katanya lebih berbaur ugutan, katanya kalau lebih sikitpun memang dia akan caj OT. Suami agak tersentak juga lah sebab masalah sekarang kawasan taska itu berhampiran dengan sekolah menengah. Jadi waktu puncak memang kenderaan bertali arus. Jem! Bukanlah suami sengaja ambil lewatpun. Lagipun berpada-pada lah, sebab bayaran bulanan yang kami bayar dan pilih ialah dari jam 8 pagi hingga 7 petang. Alahai taska.....saat-saat begini terasa bagusnya jika tidak terkejar-kejar. Bekerja dari rumah pastinya menjadi impian.



Azhad dan Azlyn




Tiada ulasan:

Catat Ulasan