Sabtu, 5 Julai 2014

Pengenalan

Teks : Aminah Mahmud

Bismillah…
Assalamualaikum dan salam sejahtera

Alhamdulillah saya berpeluang untuk mencoret di blog sendiri. Sejujujurnya saya memang tidak pernah mempunyai blog tetapi saya sekadar membaca blog-blog di luar sana. Teruja juga apabila sudah ada blog sendiri. Harapnya saya mampu update blog ini secara konsisten. Terasa rugi apabila pengalaman kita tidak dicatatkan, sekurang-kurangnya  ia bakal menjadi kenangan terindah apabila kita membaca semula setiap  catatan di kemudian hari.


Oh sebelum itu salam perkenalan kepada semua. Nama diberi Aminah Mahmud. Seorang isteri dan juga ibu kepada 3 orang puteri dan seorang putera. Berpengalaman bekerja sebagai kerani di Dewan Perdagangan Islam Selangor dan kerani di sebuah sekolah agama swasta di Pahang sebelum mendapat tawaran  bekerja di sektor awam sebagai penyelidik. Saya merupakan anak ke tiga daripada tujuh adik beradik. Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Biokimia (Kep). Saya berasal dari Kelantan dan kini menetap di Selangor.

Saya seorang yang suka berniaga. Malangnya saya seorang yang pendiam dan pemalu. Walaubagaimanapun pengalaman semasa kecil menguruskan kedai runcit milik keluarga adalah pendedahan awal yang saya terima. Pada satu ketika saya menguruskan dari A-Z bisnes kedai runcit ketika ayah mengambil keputusan untuk keluar bekerja sebagai buruh binaan di Singapura. Kedai runcit diuruskan oleh emak dan saya yang ketika itu masih bersekolah menengah. Urusan pembelian barang, susun atur barang, menimbang, check stok barang dan menjaga kedai akan saya lakukan apabila pulang dari sekolah. Walaupun penat saya gembira melakukannya.

Saya mengharapkan peluang mencoret pengalaman dan catatan seharian sebagai usaha untuk mengasah bakat penulisan seterusnya untuk berkongsi pengalaman dengan mereka di luar sana, menambah kenalan di alam maya , dan meningkatkan jaringan perhubungan. Setiap orang pastinya menempuh jalan yang berbeza setiap hari dan pastinya ada sisi-sisi menarik pada setiap pengalaman yang dikongsikan. Perkongsian pengalaman juga sebagai tanda ingatan agar ianya tidak luput diingatan.

Saya juga menyertai Akademi Bekerja Dari Rumah sebagai persediaan untuk kembali kepada fitrah seorang wanita. Wanita yang menumpukan perhatian terhadap keluarga disamping dapat menambah pendapatan di rumah. Ia impian yang ingin saya gapai setelah bertahun-tahun mengharungi alam kerjaya di luar. Semoga urusan ini dipermudahkan....Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan