Rabu, 16 Julai 2014

Anak-anak adalah ujian

Teks: Aminah Mahmud

Semalam saya terserempak dengan seorang sahabat di bank. Sudah lama tidak berjumpa walaupun kami selalu berhubung melalui sms dan wassap. Tetapi bersua beliau semalam sangat menginsafkan diri saya. Kebetulan sudah lama saya bertanyakan khabar dan perkembangan anaknya yang diberitahu sudah lama tidak hadir ke sekolah. Anak nya sudah bersekolah darjah 1 tahun ini. Berbeza umur 1 tahun dengan anak sulung saya. Kesempatan itu saya mengambil peluang bertanya lanjut perihal anaknya. Ceritanya anak beliau kerap demam, kadang - kadang demam panas. Sudah banyak kali ke klinik dan ke hospital dan sekarang dirujuk kepada pakar ENT dan seterusnya pakar kanak-kanak.

Doktor mengesan ada bengkakan kecil pada leher si anak dan keadaan itu mungkin menyebabkan sarafnya sedikit terhimpit. Anaknya juga sekarang sudah tidak selera makan sehinggakan agak kurus dan kurang bermaya. Tambah menyedihkan lagi, kawan saya ini tinggal di rumah flat di tingkat lima dan tiada kemudahan lif. Allah, saya dulu pernah tinggal di rumah flat tingkat 5 ketika punyai 2 orang anak yang masih kecil. Jadi saya merasai susah payahnya nak turun naik mendukung anak kecil. Rasanya kalau dah naik, malas dah nak turun. Kalau dah turun, malas dah nak panjat naik. Penat! eh tapi takkan nak duduk tepi tangga. Tabahlahkan diri panjat tangga. huhu.

Kasihannya pada kawan saya sebab dia juga sedang mengandung sekarang. Jadi sebelum balik ke rumah lepas waktu kerja, dia terpaksa tumpangkan anaknya di rumah adiknya  yang tak perlu panjat tangga. Sebab kalau bawa balik rumah sendiri, anaknya tak mampu nak jalan. Dia pula tak mampu nak dukung panjat tangga sampai tingkat 5 sebab sedang mengandung di awal trimester pertama.

Saya rasa anak yang sakit memang ujian buat ibu bapa. Moga ibu bapa terus di berikan kekuatan menghadapinya dan doakan kesembuhan buat anak yang sakit ini.

Anak adalah anugerah, amanah dan juga ujian buat ibu bapa.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan