Isnin, 7 Julai 2014

Resepi butir nangka


 Entri 1

Teks: Aminah Mahmud

Assalamualaikum....
Kita berada di bulan ramadhan yang mulia dan penuh keberkatan. Semoga kita diberikan kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah puasa ini.

Bulan puasa tahun ini kami sekeluarga bertekad untuk kurangkan melancong ke bazar ramadhan. Ini sebagai satu cara untuk mengelakkan rambang mata melihat pelbagai juadah yang dijual. Kalau boleh semua nak beli kan.haha.

Jadi, alternatifnya ialah kami tetapkan satu menu kuih muih setiap hari untuk berbuka. Untuk makanan berat sudah semestinya nasi dengan satu jenis lauk dan satu menu sayur. Ringkas sahaja kan.

Antara menu kategori kuih yang kami dah buat ialah butir nangka. Ini projek bersama anak-anak. Saya bagi peluang anak-anak untuk menguli tepung pulut, buat bulat-bulat dan tengok butir nangka tu timbul apabila dimasukkan dalam periuk berisi air panas.

Bahan-Bahan
1. Tepung pulut
2. Kapur makan
3. Air
4. Pewarna hijau
4. Halba
6.Sebiji telur
7. Santan
8. Gula pasir
9. Halia

Mari kita lihat cara menyediakan kuih butir nangka...


Bancuh tepung pulut dengan air yang telah dimasukkan pewarna hijau dan sedikit kapur makan.


Buat bulat-bulat. ikutlah nak besar mana, kalau boleh jangan besar sangat. Sebab ada budak-budak yang makan, takut tercekik pulak. Sementara itu, panaskan air dalam periuk sehingga mendidih. Masukkan biji bulat tu dalam periuk. Ia akan timbul terapung ke atas apabila dah masak.

 Angkat dan sejukkan dalam bekas yang berisi air. Sambil tu boleh masukkan santan dalam periuk lain untuk sediakan kuahnya. Masukkan sedikit halba dan hirisan halia, gula secukup rasa. Masukkan biji butir nangka ke dalam periuk dan apabila mendidih masukkan sebiji telur dan kacau.


Dah siap...mari kita menjamu masa berbuka ye. Bagi peluang si cilik yang belum berpuasa cuba rasa. Sedap ke sedap?

Selamat mencuba...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan