Isnin, 14 Julai 2014

Ke mana wang anda?


Teks : Aminah Mahmud

Assalamualaikum kawan-kawan...

Bersiaran di hari cuti nuzul Quran, saya kira pastinya ramai diluar sana yang mengambil peluang hari ini untuk keluar membeli - belah bagi membuat persiapan hari raya. Maklumlah, kat radio pun sudah mula didendangkan lagu hari raya, makin bertambah semangatlah semua sama ada menyediakan kelengkapan pakaian hari raya untuk anggota keluarga, kelengkapan peralatan dan perhiasan rumah, kuih dan biskut raya, malah kelengkapan bilik tidur juga bertukar semata-mata untuk menyambut hari lebaran!. Sebenarnya tidak salah kita berbuat demikian jika ianya masih dalam kategori keperluan dan bukannya kemahuan yang membazir. Selain itu ianya juga bergantung dengan tahap kewangan setiap individu. Usahlah berlebihan sehingga berhutang untuk perkara yang tidak perlu dan seelok-eloknya bersederhanalah.

Buku: Ke mana wang anda

Oh ya, sebenarnya saya ingin berkongsi tentang sebuah buku yang saya baca bertajuk Ke mana wang anda? ia adalah tulisan Puan Hajah Rohani. Setiap orang tidak kira makan gaji atau bekerja sendiri perlu lakukan audit ataupun analisis ke mana duit yang kita ada dan ke mana kita belanjakan. Ini adalah penting agar kita tahu kenapa duit kita habis setiap hujung bulan. Haha.... 

Baiklah, sebelum pembaca di luar sana turut sama buat analisis apabila selesai membaca entri ini, saya juga mahu paparkan analisis ke mana wang saya dibelanjakan setiap bulan. Ini adalah komitmen saya sebagai seorang wanita yang masih lagi bekerja di sektor kerajaan. 

1. Bayaran ansuran rumah yang didiami sekarang......suami pula membayar ansuran rumah yang terbengkalai.
2. Bayaran ansuran kereta......disebabkan tempat kerja berlainan hala, perlu 2 kereta juga. 
3. Bayaran taska 2 orang anak, 2 orang lagi adalah komitmen suami.
4. Takaful untuk diri sendiri.
5. Potongan bayaran PTPTN.
6. Bayaran bil telefon.
7. Pinjaman komputer.
8. Potongan pelaburan saham public mutual.
9. Potongan zakat automatik setiap bulan.
10. Bayaran sebagai ali koperasi, 
11. Potongan utk simpanan di Tabung Haji
12. Tol dan petrol

Jadi, di atas adalah komitmen setiap saya setiap bulan! Lebihan gaji adalah untuk keperluan runcit atau sekali sekala membeli pakaian. Kawan-kawan pula bagaimana?. Cepat-cepat buat analisis ye.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan