Ahad, 7 September 2014

Si kecil masuk hospital



Teks : Aminah Mahmud

Assalamualaikum.

Anak kecil saya yang berusia 8 bulan dimasukkan ke wad hospital Serdang minggu lepas. Kronologi nya bermula dengan demam panas dan batuk. Pada malam jumaat, badannya dah panas dan saya tidak tidur malam kerana mengelap badannya yang panas dengan tuala basah. Keesokannya, dia masih demam tetapi saya dengan berat hati terpaksa juga hantar dia ke taska kerana saya ada mesyuarat di tempat kerja. Bekalkan ubat demam sahaja ke taska. Petangnya selepas balik kerja, saya rasa badannya masih dedar juga, belum kebah betul demamnya. Kebetulan hari sabtu kami ada tetamu yang bertandang ke rumah, jadi tidak berkesempatan nak bawa ke klinik. Hari ahad baru kami bawa ke klinik, dapat lagi ubat demam, ubat batuk dan antibotik. Pernafasannya agak laju bila diperiksa doktor, jadi kena buat nebulizer sekali.

Dipasang drip untuk masukkan air.

Hari isnin selepas maghrib sekali lagi kami berkejar ke klinik, doktor masukkan ubat demam ikut bontot sebab suhu badan yang tinggi dan disebabkan pernafasannya masih laju, diberikan nebulizer sekali lagi. Demamnya kebah pada hari selasa dan rabu tetapi dia tak mahu menyusu pula. Mungkin sebab tak selesa dan pernafasannya juga tercungap- cungap, terpaksa ke klinik lagi sekali dan selepas buat nebulizer, doktor buat surat untuk refer ke hospital kerana kemungkinan ada jangkitan pada paru-paru. Ini kiranya pengalaman pertama kali anak kena masuk wad kanak-kanak. 
  

 Kena neb lagi di hospital

Tiada ulasan:

Catat Ulasan