Isnin, 8 September 2014

Anak ramai?


Teks : Aminah Mahmud

Ketika menghadiri satu majlis kenduri kahwin, kami duduk semeja dengan sepasang suami isteri, sebab tiada ruang kosong yang cukup di meja lain untuk kami anak beranak. Selepas kami dan anak-anak mengambil tempat, suami dan anak sulung bergegas untuk mengambil makanan dan minuman. Saya kira 3-4 kali juga suami berulang - alik mengambil juadah sebelum dia boleh duduk dan makan bersama-sama. Semasa makan, air minuman habis terpaksa bangun lagi untuk ambil air. Pendek kata makan dengan anak-anak kiri kanan tidaklah semudah yang disangka. Kita perlu dahulukan keperluan anak, suapkan anak dan pastikan mereka selesa.

Rupa-rupanya pakcik yang duduk semeja dengan kami tu perhati sahaja gelagat kami dan anak-anak. Sambil tersenyum dia berkata dan memberi nasihat supaya kami sentiasa bersabar melayani kerenah anak-anak. Sewaktu kecil sahaja kita akan rasa sungguh sibuk menguruskan mereka dan apabila mereka makin membesar, kesibukan itu akan beransur-ansur kurang. Selepas itu kalau mereka dah ke sekolah berasrama atau merantau bekerja pasti kita akan berasa sunyi dan teringat kenangan membesarkan mereka dahulu.

Dia mendoakan agar kami dikurniakan dan dimurahkan rezeki. Pakcik itu juga beritahu bahawa kami harus bersyukur punya anak yang ramai kerana zaman sekarang tak ramai yang mahu anak ramai. Hehe senyum sahaja kami mendengar kata-kata pakcik tu sambil mengangguk mengiyakan. Eh, tapi ramai ke anak kami? pada kami belum cukup ramai sebab kami sendiri punya adik beradik 7-8 orang di kedua-dua belah. Mungkin zaman sekarang bilangan anak 2 orang ke atas sudah dianggap banyak. Jadi, pada pandangan kalian berapa ramai anak yang dikatakan ramai tu?


wajah-wajah kesayangan

Penyejuk hati ummi dan ayah

Semoga jadi anak yang soleh dan solehah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan